×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

آشنایی با کتابخانه مرکزی

   

کتابخانه مرکزی پس از جداشدن از دانشگاه شهید بهشتی و تولد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به همت دکتر محمدرضا زالی در پاییز 1365 در ساختمان شماره یک ستاد طبقه اول  تاسیس شد.

درسال 1370 کتابخانه مرکزی مجهز به نرم افزار کتابخانه ‏ای و انجام فهرستنویسی ماشینی شد. سیستم رایانه‏ای برای فهرست کردن نشریات و انتقال اطلاعات برروی لوح فشرده جهت استفاده مراجعان فراهم بود. همزمان با راه ‏اندازی سایت دانشگاه، کتابخانه نیز مجهز به اینترنت شد و بخش اطلاع‏ رسانی آغاز بکار کرد.

در سال 1378 کتابخانه مرکزی به ساختمان کنونی به  مساحت 990 مترمربع منتقل شد. در ساختمان جدید، پایگاه عرضه اطلاعات دانشگاه ،آرشیو نشریات ، پایان‏ نامه ، طرح ‏های تحقیقاتی ، بخش اطلاع‏ رسانی ، سالن مطالعه ، بخش مرجع، امانت، بخش کپی فعال شد.کتابخانه مرکزی به شکل مخزن باز با سالن مطالعه به مساحت 270 متر مربع و یک سالن مطالعه مرجع به مساحت 160 متر مربع، در دو بخش خدمات عمومی (عضویت و گردش امانت ، اطلاع رسانی و خدمات فنی ، تهیه و سازماندهی منابع) آماده ارائه خدمات ( امانت ، مشاوره و اطلاع رسانی پزشکی، رده بندی، فهرست نویسی، مرجع) به اساتید، کارکنان و دانشجویان می باشد.

بخش مشاوره و اطلاع رسانی پزشکی مسئول پاسخگویی به درخواست های مراجعین به صورت حضوری در واحد آموزش و مشاوره اطلاعاتی کتابخانه و همچنین غیر حضوری از طریق ایمیل، تلفن، شبکه های اجتماعی و ... می باشد. یکی از وظایف این واحد، برنامه ریزی و برگزاری کارگاه های آموزشی جهت توانمندسازی پژوهشگران و ارتقای مهارت های سواد اطلاعاتی کاربران می باشد .

برای آموزش منابع الکترونیک و توانمندسازی پژوهشگران 10 سیستم و  کارگاه آموزشی به متراژ 85 متر (21 رایانه) وجود دارد.

مرجع مجازی یا خدمات مرجع دیجیتالی نیز از طریق فرم از کتابدار بپرس، پست الکترونیک گروهی، تماس با ما، ارسال پیامک و سایر راه های ارتباطی معرفی شد.

در سال 1380 با توجه به توسعه فناوری‏ های نوین ، کتابخانه مرکزی به سیستم جامع نرم ‏افزار کتابخانه‏ ای  تحت وب مجهز شد که این نرم افزار قابلیت جستجو و بازیابی منابع کتابخانه را از طریق اینترنت را مسیر ساخت.

 

منابع دیجیتالی کتابخانه نیز بیش 685  مورد می باشد که به صورت ارسال ایمیل و حضوری و اینترانت ( اینترنت داخلی) در دسترس کاربران قرار می گیرد.

تعداد کارکنان کتابخانه 9 نفر شامل 5 کتابدار و 4غیر کتابدار می باشد که در واحدهای مختلف کتابخانه از جمله امانت و گردش کتاب، فهرست نویسی، آموزش و مشاوره اطلاعاتی، و سایت اطلاع رسانی مشغول به کار می باشند.

از جمله فناوریهای مورد استفاده در کتابخانه دوربینهای رباتیک، تلویزیون گیت است که استفاده از این فناوریها به ویژه در سالن آموزش و توانمندسازی افزون بر کاربرد برای برگزاری همایش ها، سمینارها و همچنین کارگاهها جهت ارتقاء و توسعه مهارت های سواد اطلاعاتی کاربران، برای تولید محتوای دیجیتال با کیفیت و بارگذاری آنها در کتابخانه دیجیتال مورد استفاده است استفاده از وایرلس نیز در قسمتهای مختلف کتابخانه امکان پذیر می باشد. در رابطه با جستجوی بر خط نیز بیش از ۱۰ ایستگاه کاربری وجود دارد.

استفاده از سامانه یکپارچه نرم افزار کتابخانه ای  و مبتنی بر وب مدیریت منابع برای کتابخانه های دانشگاه نیز گام دیگری در راستای هوشمند سازی کتابخانه است که افزون بر صرفه جویی در فهرست نویسی منابع و مدیریت یکپارچه منابع دیجیتال و غیردیجیتال، امکان عضویت و تسویه حساب متمرکز را برای کاربران فراهم نموده است، همچنین کاربران کتابخانه ها می توانند منابع مورد استفاده خود را از هر کدام از کتابخانه ها امانت بگیرند. مزیت دیگر آن نیز عضویت افراد از کل کشور به صورت میهمان علاوه بر اعضای کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی استفاده از محتوای دیجیتال به اشتراک گذاری شده در این محیط است.

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست